آسیب دیدگی مفصل شانه - بیشتر بخند،بیشتر ورزش کن

 

پیچش و چرخش شانه،کشیدگی واستفاده بیش از اندازه و متوقف شدن حرکت مفصل با فشار، در زمانی که عضلات در حال انقباض هستند،می تواند باعث آسیب دیدگی عضلات و وترهای شانه شود.آسیب دیدگی ممکن است ناگهانی و ضربه ای، یا تدریجی و پیشرونده باشد. آسیب دیدگی های ضربه ای شانه در ورزشهای رزمی و تماسی،اسب سواری، ژیمناستیک و شیرجه اتفاق می افتد. افتادن ناجور روی دست یا آرنج باعث پیچ خوردن شانه می شود.در بازی رگبی ممکن است بازیکن حریف به بازوی شما ضربه بزند یا در بسکتبال، پرتاب توپ را بلوکه کند. در ژیمناستیک در حرکت بالانس روی دستها ممکن است تعادل خود را از دست بدهید.آسیب دیدگی های ناشی از استفاده بیش از حد به طور طبیعی دز ورزشهایی دیده می شوند که شانه به طور مکرر یا مداوم به کار گرفته می شود.شناگرانی که برای شرکت در مسابقه تمرین می کنند،80درصد قدرت ضرباتی را که باغث جلو رفتن در آب می شوند از حرکت بازو به دست می آورند بنابراین تمرین های مشکل این ورزشکاران ممکن است سبب کشیدگی شانه شود. تمرین طولانی یا ناگهانی سرویس زدن در تنیس، پرتاب وزنه،تیر اندازی با کمان،یا پرتاب توپ در کریکت، همچنین می تواند خستگی عضلات و وترها و کشیدگی بیش از اندازه ی آنهارا به دنبال داشته باشد.

دررفتگی مفصل شانه

خارج شدن یک استخوان از سطح مفصلی پذیرنده ی آن را که درد،بدشکلی و ناتوانی مفصل به دنبال داشته باشد در رفتگی می نامند.دررفتگی مفصل شانه عبارت است از خارج شدن سر استخوان بازو از حفره ی در برگیرنده ی آن که شامل رباط ها و کپسول مفصلی است. شانه، مفصل شل و متحرکی است و در بسیاری از رشته های ورزشی در معرض پیچشهای ناگهانی قرار داردو از این رو بسیار مستعد دررفتگی است. تنها قسمت مفصل شانه که با ساختمان استخوانی محافظت می شود قسمت فوقانی آن است که قوس استخوان حاصل از اتصال استخوان ترقوه و لبه ی فوقانی استخوان کتف روی آن را می پو شاند. قسمت فوقانی استخوان بازو ممکن است هنگام دررفتگی به جلو،عقب یا پایین رانده شود. هنگامی که شانه به شدت می پیچد سر گرد استخوان بازو،رباط ها و کپسول مفصلی را پاره می کندو از میان عضلات و وترهایی که آن را در بر گرفته اند بیرون می زند،اگر پس از چنین اتفاقی سر استخوان فوراٌ به جای خود بازگردد، آن را نیمه دررفتگی می نامند.

 


تمرین های شانه

تمربن های قدرتی ایزو متریک

1-بایستید یا بنشینید و بازوی آسیب دیده را به صورت کشیده بگذارید. بازوی آسیب دیده را به سمت خارج و دور از بدن برانید و با دست دیگر مانع از حرکت آن شوید تا بدین طریق سفتی عضلات شانه افزایش یابد. انقباض را تا پنج شماره نگه دارید و سپس عضلات را کاملاً شل کنید.

2-بازوی آسیب دیده را در کنار بدن نگه دارید و دست دیگر خود را در قسمت قدامی بازوی آسیب دیده، درست در بالای آرنج قرار دهید. بازوی آسیب دیده را به جلو برانید و با دست دیگر خود مانع از انجام این حرکت نمایید. انقباض را تا 5 شماره حفظ و سپس عضلات را شل کنید.

3-بازوی آسیب دیده را در کنار بدن نگه دارید و دست دیگر خود را در قسمت خلفی بازوی آسیب دیده، را به عقب برانید و با دست دیگر خود مانع از انجام این حرکت شوید. انقباض عضلانی را تا پنج شماره نگه دارید و سپس عضلات را شل کنید.

4-بازوی آسیب دیده را از پهلو با زاویه ْ90 درجه نسبت به بدن نگه دارید و تمرین های 1 و 2 و 3 را تکرار کنید.

5-بازوی آسیب دیده را در کنار بدن نگه دارید و آرنج را تا 90 درجه خم کنید؛ پشت دست دیگر خود را در کف دست بازوی آسیب دیده قرار دهید، گویی می خواهید آن را به شکم خود برسانید اما با دست سالم خود مانع از انجام این حرکت شوید. انقباض عضلانی را تا پنج شماره حفظ و سپس عضلات را کاملاً شل کنید.

6-بازوی آسیب دیده را در کنار بدن نگه دارید و آرنج را تا 90 درجه خم کنید، کف دست سالم خود را پشت دست بازوی آسیب دیده قرار دهید. سعی کنید دست آسیب دیده را به خارج برانید. اما با دست دیگر مانع از انجام این حرکت شوید. انقباض عضلانی را تا پنج شماره حفظ و سپس عضلات را کاملاً شل کنید.

7-آرنج را تا 90 درجه نسبت به بازو و بازو را تا 90 درجه نسبت به بدن خم کنید. سپس دست دیگر خود را مانع از انجام این حرکت قرار دهید. انقباض عضلانی را تا پنج شماره حفظ و سپس عضلات را شل کنید.

8-بازوی آسیب دیده را با زاویه ی قائم نسبت به بدن نگه دارید و آرنج را خم کنید؛ دست آسیب دیده را به عقب بچرخانید، اما با دست سالم خود مانع از انجام این حرکت شوید. انقباض عضلانی را تا پنج شماره حفظ و سپس عضلات را شل کنید.



تاريخ : ۱۳٩٠/٩/٢۳ | ٩:۳٧ ‎ق.ظ | نویسنده : مهناز اسدپور | نظرات ()

  • قیمت روز
  • شهید
  • کارت شارژ همراه اول